Szanowni Państwo
W zawiązku z epidemią COVID-19 Krajowa Izba Gospodarki Morskiej przeprowadziła ankietę wśród swych Firm Członkowskich zatytułowaną „Działalność firmy w obliczu zagrożenia epidemicznego”.
Celem ankiety jest zebranie podstawowych danych, które pozwolą wyrobić sobie ogólny pogląd na sytuację w firmach członkowskich KIGM i branży morskiej w związku z trwająca epidemią. Odpowiedzi od firm wciąż nadchodzą i wyniki ankiety są aktualizowane na bieżąco. Aczkolwiek, zebrane dane pozwalają już na przedstawienie zarysu obrazu sytuacji i w związku z tym postanowiliśmy je Państwu zaprezentować.
Bardzo dziękujemy firmom, które odpowiedziały na nasza ankietę!
Tych z Państwa, którzy jeszcze nie wypełnili ankiety, prosimy o jej wypełnienie i przesłanie. Im większa liczba danych tym lepiej będziemy mogli przedstawić sytuację w branży. Wypełnienie nie powinno zając więcej niż 10 minut.
Dotychczasowe wyniki zostały przesłane do MGMiŻŚ p. Marka Gróbarczyka. Mamy nadzieję, że będą pomocne ministerstwu, i przydadzą się do przygotowywania kolejnych propozycji rozwiązań pomocowych dla firm z naszej branży.
Poniżej prezentujemy zadane w ankiecie pytania i odpowiedzi firm, które wzięły w niej udział. (wyniki przedstawione procentowo). W ankiecie umieściliśmy również pytanie otwarte dotyczące najczęściej spotykanych problemów w prowadzeniu działalności gospodarczej w firmach gospodarki morskiej w czasie zagrożenia epidemicznego.
W dotychczasowym badaniu wzięły udział firmy w województw Zachodniopomorskiego i Pomorskiego, z:
- branży portowej – zarządy portów, operatorzy terminali portowych i firmy świadczące usługi „okołoportowe”
- branży stoczniowej i badawczej związanej z działalnością stoczniową
- zatrudniające marynarzy
Zadano następujące pytania:
1. Czy w marcu br. zanotowali Państwo spadek obrotów przedsiębiorstwa?
a. w porównaniu do lutego 2020
- 43% firm odnotowało spadek
b. w porównaniu do marca 2019
- 75% firm odnotowało spadek
2. Czy przewidują Państwo spadek/wzrost obrotów przedsiębiorstwa w drugim kwartale 2020?
- 86% firm przewiduje spadek.
Największy spadek przewiduje branża stoczniowa (z badawczą na rzecz stoczni) - spadek o ok. 83%
3. Czy ograniczyli lub zamierzacie Państwo ograniczyć zatrudnienie w swojej firmie?
43 % firm ograniczyło lub zamierza ograniczyć zatrudnienie. (Średnio o 18%)
4. Czy wprowadziliście Państwo reorganizację pracy w firmie:
86 % firm wprowadziło reorganizację
5. Czy w Państwa firmie pracownicy pracują zdalnie: (Jeśli tak to szacunkowo ile osób: …......%)
- 55% pracowników pracuje zdalnie
(tu należy zwrócić uwagę, że w niektórych firmach to 100% pracujących, w innych ok. 50%, wśród respondentów jest również firma, gdzie 3% osób pracuje zdalnie)
6. Czy w obecnej sytuacji bierzecie Państwo pod uwagę przebranżowienie prowadzonej działalności? (Jeśli „tak” to na jaką)
14% firm rozważa możliwość przebranżowienie lub rozszerzenia prowadzonej działalności w związku z epidemią.
Jakie najważniejsze problemy w prowadzeniu działalności gospodarczej w czasie zagrożenia epidemicznego napotkają Państwo w swojej działalności?
Poniżej przedstawiamy uzyskane odpowiedzi.
o Istotne zmniejszenie zamówień, począwszy od kwietnia wynikające z decyzji armatorów o wstrzymaniu nowych zamówień
o Braki lub znaczące opóźnienia w dostawach niezbędnych materiałów do realizacji projektów
o Ograniczenie możliwości transportu ludzi i towarów. Problemy z dojazdem służb technicznych Klientów (Superintendentów oraz serwisantów armatorskich)
o Niższa liczba zleconych badan technicznych, laboratoryjnych ekspertyz, certyfikacji serwisu
o Utracone korzyści biznesowe wynikające z odwołanych konferencji, sympozjów
o W związku z pracą zdalną pracowników występują dotkliwe utrudnienia w ciągłości realizacji zamówień zagranicznych
o Brak możliwości prowadzenia zaplanowanych spotkań biznesowych w dotychczasowych formułach
o Brak egzaminów na operatorów i serwisantów na urządzenia podległe TDT/UDT
o Duże utrudnienia związane z systemem pomocy
o Duże utrudnienia z zatrudnieniem „nowych” obcokrajowców
o Zmniejszenie ogólnej liczby kontenerów obsługiwanych w imporcie i w eksporcie
o Niekontrolowane zwiększenie ilości składowanych na terminalu kontenerów, głównie pustych ale również pełnych w imporcie
o Ograniczenia epidemiczne i sanitarne dla pracowników, zwłaszcza operacyjnych (terminale)
o Możliwość zablokowania pracy terminalu przez kwarantannę
o Brak problemów
o Brak zdigitalizowanych procesów działania (bezpieczeństwa przesyłu danych) co utrudnia płynność pracy. W szczególności przy wprowadzeniu pracy zdalnej dla większości pracowników.
o Kontakty z marynarzami, duże ryzyko zachorowań
o Trudności w podróżach marynarz
o Trudności w wyrabianiu niezbędnych dokumentów dla pracujących na statkach
Proszę pamiętać, że tylko działając wspólne stanowimy siłę, z którą należy się liczyć.
United we stand divided we fall - jak już mawiał Ezop...