19 marca 2021 br odbyło się posiedzenie Rady KIGM Pomorskiego Oddziału Regionalnego. Głównymi tematami obrad były: bieżące informacje nt. postępów prac dot. „Drogi Czerwonej” i „Portu Zewnętrznego” w Gdyni, tematami, które Rada monitoruje – w obu przypadkach prace trwają; informacja nt. Stoczni Remontowej NAUTA S.A. w restrukturyzacji Sekretarz Generalny KIGM poinformował Radę o informację Zarządu stoczni przekazanej przez KIGM o głosowaniu nad układem w przyspieszonym postępowaniu układowym, którego przyjęcie i zatwierdzenie ma na celu ustabilizowanie sytuacji spółki, tym samym otwierając szansę na jej dalszy rozwój, w tym na utrzymanie, a w dalszej perspektywie poszerzenie współpracy z wierzycielami.
Innym tematem porządku obrad było podjęcie stanowiska Rady KIGM POR dotyczącego ustawy z 18 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw,
która weszła w życie 3 marca 2021 roku.
Ustawa ta, w odpowiedzi na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 marca 2019 r. ws. C-127/17, wprowadza do polskiego porządku prawnego postanowienia, które odnoszą się do uchybienia zobowiązaniom ciążącym na Polsce w związku z przepisami dyrektywy 96/53/WE. Zgodnie ze zmianą na drogach publicznych w Polsce bez konieczności uzyskiwania zezwoleń będzie możliwy ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony co jest zgodnie z prawem unijnym.
Poza zamianami wynikającymi z wyroku TSUE, wprowadzono także do ustawy kary za naruszenie przepisów dotyczących zakazu ruchu pojazdów ciężkich. Zgodnie z nimi, wysokość kary będzie zależała od procentu przekroczenia nacisku osi tj.: im wyższy procent przekroczenia dopuszczalnego nacisku osi napędowej na danej drodze, tym wyższa kara pieniężna. Kolejne wprowadzone zmiany odnoszą się do szerszego niż dotychczas stosowania kar wobec załadowców z tytułu przekroczenia nacisku pojedynczej osi napędowej. Regulacja ta odnosi się też do terminali portowych, które z mocy wyroków sądów administracyjnych są traktowane jako załadowcy.
Temat został zgłoszony przez przedstawicieli terminal kontenerowych, a na posiedzeniu Rady przedstawił go p. Marek Tarczyński, Przewodniczący Rady PISIL.
Rada postanowiła, że w pełni popiera apel wnioskodawców tj. o zmianę obowiązujących przepisów ustawy i odroczenie o dwanaście miesięcy jej stosowania w stosunku do terminali portowych wskazując, że wnioskowany okres jest niezbędny dla terminali do dostosowania się do nowych regulacji tj. dokonanie kosztownych inwestycji infrastrukturalnych oraz wdrożenie odpowiednich procedur (Obecnie żaden z terminali w polskich portach morskich nie posiada odpowiedniej infrastruktury do ważenia nacisków na oś). Przygotowane pismo ze stanowiskiem zostanie przesłane do Ministerstwa Infrastruktury z kopią do innych organów państwa.
Kolejnym tematem były konsultacje społeczne projektu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Postanowiono, że uwagi i komentarze przesłane od Członków KIGM we wskazanym terminie zostaną przekazane jako stanowisko Oddziału.
Przewodniczący Rady p. Krzyszrof Michanal zwrócił się również do Rady o wsparcie inicjatywy PRS S.A. związanej z konsolidacją podmiotów polskiej gospodarki morskiej opisaną w Raporcie „Operator floty instalacyjnej. Potencjał polskiego przemysłu morskiego na potrzeby MFW”. Rada zadeklarowała, że przygotowane pismo zostanie przesłane przez biuro KIGM do odpowiedniego ministerstwa.