Droga Czerwona - Senat i Sejm RP

Opublikowano: piątek, 28, styczeń 2022

12 stycznia br. podczas posiedzenia Senat wprowadził 65 poprawek do ustawy budżetowej na rok 2022. Ustawę wraz z poprawkami poparło 69 senatorów, 1 osoba była przeciw, a 29 senatorów wstrzymało się od głosu. Niektóre z proponowanych zmian odniosły się spraw istotnych dla podmiotów związanych z gospodarka morską zachodniego i wschodniego wybrzeża, a także Elbląga.

Na stronie Senatu RP można przeczytać, „że w poprawce 22. Izba poparła szereg poprawek  dotyczących m.in. przeznaczenia dodatkowych środków na realizację lokalnych czy regionalnych projektów infrastrukturalnych, takich jak rozbudowa dróg, obwodnic i linii kolejowych, poprawa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, remonty mostów, szpitali i obiektów zabytkowych. I tak m.in.: 

20 mln zł postanowiono przekazać na zabezpieczenie przeciwpowodziowe Elbląga, a kolejne 20 mln zł na rozbudowę i modernizację portu morskiego w tym mieście. 

Remont zabytkowego mostu w Tczewie senatorowie wsparli kwotą 14 mln 800 tys. zł. Na budowę drogi krajowej S11 przeznaczono 50 mln zł. (...) Kwotą 50 mln zł Izba zasiliła budowę III. etapu Trasy Północnej w Szczecinie, na budowę obwodnicy Gryfic (II i III etap) przekazano natomiast 40 mln zł. Senatorowie zdecydowali też o wsparciu rozbudowy szpitala wojewódzkiego w Koszalinie kwotą 50 mln zł. I etap budowy drogi DK 8 Białystok–Augustów w standardzie 2+2 senatorowie wsparli kwotą 100 mln zł. Ma ona połączyć trasy Via Baltica i Via Carpatia. Na budowę Drogi Czerwonej w Gdyni, która zapewnić ma połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, przeznaczono 22 mln zł.” (Poprawka nr 59)

Uchwała Senatu trafiła do Komisji Finansów Publicznych, która 19.01.2022 proponowane zmiany poddała głosowaniu i zgadzając się z opinią rządu, który negatywnie zaopiniował wszystkie senackie poprawki, odrzuciła ww. 65 poprawek. 

W związku z tym tuż przed głosowaniem poprawek w Sejmie związki zawodowe oraz organizacje otoczenia biznesu w tym KIGM wystosowali pismo do posłów z apelem o przyjęcie poprawki dotyczącej Drogi Czerwonej. (Treść apelu można pobrać tu).

27 stycznia sprawozdanie Komisji trafiło pod obrady Sejmu, gdzie wszystkie poprawki zostały odrzucone. Za odrzuceniem głosowało 233 posłów, przeciw odrzuceniu 226, wstrzymało się 0, nie głosowało – 1. (dane: Sejm RP glosowanie nr 116)

Dla przypomnienia, we wrześniu 2021 związki zawodowe, KIGM i inne organizacje otoczenia biznesu związanych z działalnością portu w Gdyni oraz miasto Gdynia apelowali do premiera RP o umieszczenie Drogi Czerwonej w rządowym Programie budowy dróg krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Niestety bez powodzenia.