Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku portalu internetowego kigm.pl Uprzejmie informujemy, że od 25 maja 2018 r. obowiązuje tzw. RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/48/WE. Nowe prawo wprowadza zmiany w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych. Szczegółowe zapisy znajdziesz w nowej polityce prywatności portalu internetowego kigm.pl. Jednocześnie informujemy, że Państwa dane są przetwarzane w sposób bezpieczny, z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi przepisami
Polityka Prywatności/Cookies   
AKCEPTUJĘ
Download Joomla by iPage

Badania opinii Polaków na temat polskiej bandery

Opublikowano: piątek, 08, listopad 2024

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań przeprowadzonych przez PBS na temat polskiej bandery i opinii Polaków w tej kwestii - Badanie opinii plik "pdf".

I. Informacja wprowadzająca

Państwo polskie nie posiada morskiej floty handlowej pod narodową banderą. Brak nowoczesnych regulacji dotyczących żeglugi i pracy na morzu spowodował, że eksploatacja statków pod narodową banderą, jest ekonomicznie nieopłacalna. W związku z tym polscy armatorzy eksploatują swoje statki pod obcymi (wygodnymi) banderami a armatorzy z innych państw nie są zainteresowani rejestrowaniem statków pod polską banderą.

Brak floty pod polską banderą oraz dostosowanych do międzynarodowego, żeglugowego rynku pracy, regulacji dotyczących ubezpieczeń społecznych marynarzy, ma swoje skutki w obszarach:

1. Gospodarczym - powoduje wymierne straty ekonomiczne i finansowe dla gospodarki wynikające z braku opłat i podatków wpływających do budżetu państwa.

2. Społecznym – regulacje unijne nakładają obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za marynarzy pracujących na statkach obcych bander, w miejscu ich zamieszkania. Wysokie pozapłacowe koszty pracy w Polsce powodują mniejsze zainteresowanie zatrudnianiem polskich marynarzy, którym zagraża utrata pracy. Skutki tego procesu wpływają też negatywnie na polskie szkolnictwo morskie – brak pracy dla absolwentów powoduje brak kandydatów do szkół morskich.

3. Bezpieczeństwa energetycznego i militarnego - w razie zagrożenia zewnętrznego państwo polskie nie posiada skutecznej i efektywnej kontroli administracyjnej i formalno-prawnej nad statkami pod obcą banderą, które dostarczają do Polski węgiel, rudę, ropę i gaz. W efekcie zagrożone są łańcuchy dostaw nośników źródeł energii. W razie konfliktu zbrojnego wykorzystanie statków - polskich armatorów eksploatowanych pod obcymi banderami - do potrzeb morskiego transportu militarnego może być również utrudnione.

O zmianach regulacji prawnych, które spowodowałby powrót statków pod polską banderę mówi się od dłuższego czasu. Jednym z priorytetów obecnego rządu jest wprowadzenie takich zmian prawnych, które zachęcą polskich i obcych amatorów do rejestracji swoich jednostek pod polską banderą. Zmiany miałyby dotyczyć ułatwień przy rejestracji statków w Polsce, wprowadzenia ekonomicznych zachęt dla armatorów oraz obniżenia kosztów ubezpieczeń społecznych marynarzy. Przeprowadzone wyliczenia pokazują, że wpływy z podatków i opłat od statków zarejestrowanych w Polsce byłyby wyższe niż wydatki budżetu związane z wprowadzeniem zmian.