Wigilia KIGM
11grudnia 2015 w Klubie Marynarki Wojennej "Riwiera" odbyła się wigilia Członków Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. Gości powitali Przewodniczący Rady KIGM Janusz Jarosiński oraz Sekretarz Generalny KIGM Jerzy Lewanodwski. Przewodniczący przedstawił w skrócie bilans branży, ze szczegolnym wskazaniem na porty, za rok 2015, Złożył życzenia zgromadzonym przedstawicielom przedsiębiorstw oraz całej polskiej gospodarce morskiej wzrosu i umacniania pozycji na polskim i globalnym rynku w nadchodzącym 2016.
Po zakońcniu przywitania oraz przy odgrywanych w tel kolendach w milej i rodzinnej atmosferze licznie przybyli goście łamiąc się opłatkiem złożyli sobie najlepsze życzenia zdrowia i sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym.
By tradycji stało się zadość na kolację serwowano karpia, pierogi z kapustą i grzybami oraz inne tradycyjne potrawy wigilijne.
Za pomoc w zorganizowaniu spotkania KIGM dziękuje Polskiemu Rejestrowi Statków oraz Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk.
Misja Gospodarcza do Senegalu
Zapraszamy Państwa do udziału w Misji Gospodarczej do Senegalu, organizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą, która odbędzie się w dniach 20-22 maja 2019 r.
Misja przygotowywana we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych przy wsparciu Ambasady RP w Dakarze, Ambasady Senegalu w Warszawie oraz Unii Izb Przemysłowo-Handlowych Senegalu i Zrzeszenia Senegalskich Przemysłowców.
Celem Misji jest kompleksowa prezentacja polskiej oferty eksportowej oraz inwestycyjnej, jak również nawiązanie kontaktów handlowych przez polskich przedsiębiorców z potencjalnymi partnerami biznesowymi w Senegalu.
Dlaczego Senegal?
Republika Senegalu jest jednym z najszybciej rozwijających się demokratycznych państw Afryki ze stabilnym wzrostem PKB (7% w 2018 roku, 6,7% prognozowane na 2019 rok). Ostatnia dekada przyniosła znaczący rozwój przemysłu tego kraju, dzięki realizacji rządowego programu gospodarczego tzw. Plan Senegal Emergant, którego druga faza jest aktualnie wdrażana.
W pierwszej fazie zostały zrealizowane liczne inwestycje, w tym m.in. budowa nowego lotniska, rozbudowa sieci dróg (w tym budowa autostrady), budowa nowego miasta w miejscowości Diamniadio, w której ma powstać nowe centrum administracyjne kraju oraz specjalna strefa ekonomiczna służąca rozwojowi przemysłu. Druga faza planu przewiduje dalszy rozwój infrastruktury i dywersyfikację sektora przemysłowego.
Ważnym czynnikiem zwiększającym gospodarczą atrakcyjność Senegalu są jego zasoby naturalne. Do niedawna głównymi zasobami były: złoto, fosforyty, cyrkon i żelazo. W ostatnich latach odkryte zostały zasoby ropy i gazu, z czego największy potencjał wykazują złoża gazu, szacowane jako siódme co do wielkości na świecie. Perspektywa rozpoczęcia ich wydobycia (prawdopodobnie w 2021 lub 2022 roku) oznacza nie tylko szansę na dynamiczny rozwoju samego sektora wydobywczego, ale również na dalszy wzrost PKB Senegalu, zwiększenie środków na inwestycje i wzrost siły nabywczej ludności.
Badania opinii Polaków na temat polskiej bandery
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań przeprowadzonych przez PBS na temat polskiej bandery i opinii Polaków w tej kwestii - Badanie opinii plik "pdf".
I. Informacja wprowadzająca
Państwo polskie nie posiada morskiej floty handlowej pod narodową banderą. Brak nowoczesnych regulacji dotyczących żeglugi i pracy na morzu spowodował, że eksploatacja statków pod narodową banderą, jest ekonomicznie nieopłacalna. W związku z tym polscy armatorzy eksploatują swoje statki pod obcymi (wygodnymi) banderami a armatorzy z innych państw nie są zainteresowani rejestrowaniem statków pod polską banderą.
Brak floty pod polską banderą oraz dostosowanych do międzynarodowego, żeglugowego rynku pracy, regulacji dotyczących ubezpieczeń społecznych marynarzy, ma swoje skutki w obszarach:
1. Gospodarczym - powoduje wymierne straty ekonomiczne i finansowe dla gospodarki wynikające z braku opłat i podatków wpływających do budżetu państwa.
2. Społecznym – regulacje unijne nakładają obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za marynarzy pracujących na statkach obcych bander, w miejscu ich zamieszkania. Wysokie pozapłacowe koszty pracy w Polsce powodują mniejsze zainteresowanie zatrudnianiem polskich marynarzy, którym zagraża utrata pracy. Skutki tego procesu wpływają też negatywnie na polskie szkolnictwo morskie – brak pracy dla absolwentów powoduje brak kandydatów do szkół morskich.
3. Bezpieczeństwa energetycznego i militarnego - w razie zagrożenia zewnętrznego państwo polskie nie posiada skutecznej i efektywnej kontroli administracyjnej i formalno-prawnej nad statkami pod obcą banderą, które dostarczają do Polski węgiel, rudę, ropę i gaz. W efekcie zagrożone są łańcuchy dostaw nośników źródeł energii. W razie konfliktu zbrojnego wykorzystanie statków - polskich armatorów eksploatowanych pod obcymi banderami - do potrzeb morskiego transportu militarnego może być również utrudnione.
O zmianach regulacji prawnych, które spowodowałby powrót statków pod polską banderę mówi się od dłuższego czasu. Jednym z priorytetów obecnego rządu jest wprowadzenie takich zmian prawnych, które zachęcą polskich i obcych amatorów do rejestracji swoich jednostek pod polską banderą. Zmiany miałyby dotyczyć ułatwień przy rejestracji statków w Polsce, wprowadzenia ekonomicznych zachęt dla armatorów oraz obniżenia kosztów ubezpieczeń społecznych marynarzy. Przeprowadzone wyliczenia pokazują, że wpływy z podatków i opłat od statków zarejestrowanych w Polsce byłyby wyższe niż wydatki budżetu związane z wprowadzeniem zmian.