Rada KIGM 4/2023
11 grudnia 2023 w siedzibie Stena Line Polska odbyła się Rada Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. Głównymi tematami poruszonymi na posiedzeniu były: obsługa celna w polskich portach (na wniosek Rady KIGM Oddziału Pomorskiego, „Droga Czerwona” oraz powołanie Komisji Zwyczajów Portowych. W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście – przedstawiciele PISIL – p. Marek Tarczyński oraz p. Kamila Piotrowska-Król oraz dyrektor Centrum Badania nad Gospodarką Morską p. prof. Dorota Pyć.
Obsługa celna
W sprawie obsługi celnej w polskich portach wskazano na niepokojąco wydłużający się jej czas oraz negatywny tego wpływ na funkcjonowanie terminali portowych, w szczególności kontenerowych oraz współpracy z przewoźnikami morskimi. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że doświadczeni celnicy, korzystając z dogodnych warunków, przechodzą w sile wieku na emeryturę; przychodzący na ich miejsce nowi pracownicy muszą się przyuczać do zawodu – co wymaga czasu (ok. 2-3 lata) a także angażuje czas tych doświadczonych, który przekazują swą wiedzę i doświadczenie; a to wszystko dzieje się w sytuacji poszerzenia zakresu obowiązków celników jak np. w zakresie zwiększenia weryfikacji kontenerów w eksporcie.
Jak powiedziano na spotkaniu, zgodnie z wyliczeniami władz, z tytułu samego podatku VAT i działalności służb celnych w portach, do budżetu państwa wpływa ok. 58 mld zł. Zatrudnienie 10 nowych celników w portach trójmiejskich ponad stan już zatrudnionych, mogłoby w znacznym stopniu usprawnić ich pracę (10 jako niezbędne minimum). Koszt takiego zatrudnienia to ok. 1 mln zł co w porównaniu do z ww. wpływami jest znikomy. Jednak nie ma na to pieniędzy.
Należy wziąć pod uwagę, że ten jeden z najprężniej rozwijających się sektorów branży portowej (dynamika wzrostu przeładunku kontenerów w ciągu ostatnich 10 lat to ok. 200%) może napotkać na problem, który może spowodować odpływ kontenerów z polskich portów. Przy czym należy też pamiętać, że mający wejść w życie unijny kodeks celny ma jeszcze skrócić możliwość przetrzymywania kontenerów na placach składowych. W obliczu braku wykwalifikowanych kadr celnych, które dotychczas można było stawiać jako wzór polepszenia i usprawnienia działania służb w polskich portach, może okazać się, że rozbudowa czy budowa nowych terminali kontenerowych stanie pod znakiem zapytania.
W związku z powyższym Rada KIGM postanowiła wraz z PISIL oraz innymi organizacjami zainteresowanym ww. kwestią wystąpić z pismem do Ministerstwa Finansów o zwrócenie uwagi na sprawę zatrudnienia i zwiększenia stanu liczbowego celników w polskich portach i podjęcie działań mających na celu zapewnienie sprawnego ich funkcjonowania.
Droga Czerwona
W listopadzie tego roku odbyło się spotkanie z mieszkańcami Gdyni i zainteresowanymi budową Drogi Czerwonej. Spotkanie zostało zorganizowane przez GDDKiA oraz Mostostal Katowice, firmę odpowiedzialną za projekt budowy Drogi – na podstawie umowy z 22.10.2022 - Projekt budowy Drogi Czerwonej w Gdyni.
Za 8 mln złotych z przekazanych na rzecz GDDKiA 20 mln wykonano projekt budowy Projekt jej odcinka łączącego Obwodnicę Trójmiejską z węzłem Kwiatkowskiego. Studium komunikacyjne pozostałych dwóch odcinków tj. od Węzła Kwiatkowskiego do węzła Ofiar Grudnia’70, oraz dalej do Ronda Karlskrona (Węzeł terminal promowy) ma być zrobiony w III kwartale 2024.
(poniżej szczegóły dotyczące zamówienia – źródło www.drogaczerwona.pl)
Zakres rzeczowy inwestycji:
Przedmiotem inwestycji jest budowa Drogi Czerwonej w Gdyni w podziale na trzy odcinki:
Odcinek 1: węzeł Gdynia Chylonia (z węzłem) – węzeł Kwiatkowskiego II (z węzłem)
Odcinek 2: węzeł Kwiatkowskiego II (bez węzła) – węzeł Ofiar Grudnia ’70 (z węzłem)
Odcinek 3: węzeł Ofiar Grudnia ’70 (bez węzła) – węzeł Terminal Promowy (z węzłem)
Początki i końce odcinków projektowanej Drogi Czerwonej:
• Koncepcja programowa z wariantowaniem przebiegu trasy
o Odcinek 1:
Odcinek 1 zlokalizowany będzie częściowo w Mieście na prawach powiatu Gdynia oraz częściowo na obszarze gminy Kosakowo.
Początek Odcinka 1 na projektowanym węźle Gdynia Chylonia (krzyżowanie się Obwodnicy Trójmiasta S6 i ul. Morskiej w Gdyni) – wraz z rozbudową Obwodnicy Trójmiasta w niezbędnym zakresie z powodu konieczności dowiązania stanu istniejącego do nowego układu drogowego.
Koniec Odcinka 1 na węźle Kwiatkowskiego II (krzyżowanie się ul. E. Kwiatkowskiego i ul. Janka Wiśniewskiego), tj. przeznaczonym do rozbudowy w ramach niniejszej inwestycji istniejącym węzłem Kwiatkowskiego.
• Studium komunikacyjne:
o Odcinek 2:
Odcinek 2 zlokalizowany będzie w całości w Mieście na prawach powiatu Gdynia.
Początek Odcinka 2 za węzłem Kwiatkowskiego II (na styku z Odcinkiem 1).
Koniec Odcinka 2 na projektowanym węźle Ofiar Grudnia ’70 (krzyżowanie się Al. Solidarności
i ul. Polskiej w Gdyni).
o Odcinek 3:
Odcinek 3 zlokalizowany będzie w całości w Mieście na prawach powiatu Gdynia.
Początek Odcinka 3 za węzłem Ofiar Grudnia ’70 (na styku z Odcinkiem 2).
Koniec Odcinka 3 na projektowanym węźle Terminal Promowy (na Nabrzeżu Polskim).
Wykonawca projektu oraz GDDKiA przewidują zakończenie budowy Pierwszego Odcinka i oddanie go do eksploatacji w I kwartale 2032 r.
W związku z powyższym terminem, który wykracza poza wskazywany wcześniej, Rada KIGM postanowiła przygotować odpowiedni apel do władz i inwestora o przyspieszenie prac. Apel będzie wspólnym, kolejnym już, głosem wszystkich zainteresowanych w jak najszybszym zbudowaniu Drogi Czerwonej.
Komisja Zwyczajów Portowych.
Uchwałą Rady KIGM z września br. powołano do życia Komisję Zwyczajów Portowych. Przy okazji 10-rocznicy wydania „Zbioru praktyk i zasad współpracy uczestników obrotu portowego” stwierdzono, że Zbiór należy zaktualizować, w związku z czym do zaproszono do pracy nad tym dokumentem ekspertów zainteresowanych tym tematem. Chęć udziału w pracach zgłosiły: zarządy Portów – Gdynia, Gdańsk, Szczecin i Świnoujście, Rady Interesantów Portów z Gdyni, Szczecina i Świnoujścia, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Związek Małych Portów Morskich, Urzędy Morskie z Gdyni i Szczecina, a także prawnicy związani z branżą oraz zarekomendowane przez ww. organizacje firmy jak np. Polski PCS, GCT, DB Port Szczecin. Pierwsze, organizacyjne spotkanie Komisji jest planowane jeszcze w grudniu 2023